Nå har vi kommet i gang med den tredje modulen i valgfaget Digital Markedsføring på Høyskolen Kristiania. Denne delen av faget blir gjort via nettundervisning på grunn av Corona situasjonen som gjør at vi ikke kan møte opp til forelesninger siden regjeringer har satt restriksjoner. Det eneste vi kan gjøre som studenter er å gjøre det beste ut av situasjonen og gjennomføre dette selv om det blir gjort på en annen måte enn det som var planlagt i starten av året. I den første forelesningen gikk vi inn på tema OKR (Objective Key Results) av Karl Philip Lund, det er han som er foreleser i denne delen av faget og han gikk gjennom hvordan vi skulle opprette en nettbutikk. Det dukket også opp noen gjesteforelesere som har tatt faget Digital Markedsføring på Høyskolen Kristiania, og disse fortalte om sine erfaringer rundt det å sette opp egen nettbutikk og hvordan de gikk frem på den oppgaven vi har foran oss nå. På slutten av forelesningen fortalte operativ markedsassistent i Inevo, Julie Foss om hvor viktig det er å jobbe med personlig merkevarebygging og det er dette det blogginlegget skal handle om. 

Hva er egentlig personlig merkevarebygging? 

Den letteste konklusjonen folk flest tar rundt dette med personlig merkevarebygging er at det handler om hvordan man fremstiller seg selv for andre, og det at man får andre til å være klar over dine egenskaper og talenter. En enkel definisjon på dette er: funnet ut av et kjapt google-søk, kan vi si baseres på at «Personlig merkevarebygging er måten man skiller seg ut blant konkurrentene». https://www.ledernytt.no/personlig-merkevarebygging-viktigere-enn-du-tror.5152072-112372.html

Hvorfor skal man fokusere på personlig merkevarebygging? 

Nå som vi har det at personlig merkevarebygging handler om det å skille seg personlig ut blant konkurrentene i bakhodet. Er det også viktig å definere hvorfor en skal skille seg ut fra mengden? Hvis vi kan se på et godt eksempel på dette er hvor viktig det er så skille seg ut i den tiden vi er i nå. I klassen vår nå har vi slått oss sammen med varehandel, noe som øker konkurransen blant elevene. Man kan godt tenkte seg at drømmejobben kan komme gjennom dette valgfaget, gjennom forelesere, gjesteforelesere eller lignende, gjennom noen som har erfaring på dette området. Det finnes jo flere typer måter og skille seg ut på men det første en må være klar over er hva som er dine kjernekompetanse er. Man må tenke på «hva er det jeg er flink til, hva er det jeg kan bedre enn hva andre kan, og hva er det jeg kan tilby en ny arbeidsgiver?»

Det å ha jobbet godt med Linkedin-profilen din er noe som er et godt fortrinn, man burde ha oppdatert denne. Det er slik atom Julie Foss sier: din digitale CV. Her bygger du en merkevare rundt deg selv og det du kan, som vises for potensielle arbeidsgivere. Julie nevner også at det er viktig at man er litt frempå om man ser potensielle arbeidsgivere/kontakter som kan hjelpe deg på veien. Det skader altså ikke å sende en uhøytidelig melding til en av disse for å vise interesse.

Vi er studenter som ikke har så mye relativ erfaring på dette området foreløpig så er det viktig for oss studenter å få ferm lysten vi har til å prøve nye ting og at vi ikke er red for å gjøre feil. Det er ikke alltid det trenger å være negativt at man er uerfaren, man er da som en arbeidstaker en som kan starte med litt «blanke ark» for da en ny arbeidstaker. Dette skaper attraktivitet hos arbeidsgiveren med den vinkelen at de kan «forme» deg innen jobb på den måten de ønsker. Og de fleste studentene i dette faget dette semesteret er relativt unge fortsatt så at vi en bedre egenskap til å tilegne oss ny informasjon og dette er et stort pluss hos de fleste. 

Inevo har lagt ut en fin oversikt over hvordan man skal kunne klare og vise frem sine egenskaper og til hvem med modellen under

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse

Planen fremover

Det kommer mye informasjon fra denne første forelesningen i den 3 modulen for faget Digital Markedsføring, denne informasjonen vil jeg først og fremst bruke videre i faget samt jobbe med å være mere frempå når det gjelder muligheter for relevant jobb etter studiet. Vil fokusere på å jobbe med forelesningene underveis og følge med så mye det er mulig samtidig som man har jobb ved siden av. Fokusere mye på det å kontinuerlig oppdatere min Lunkedin-profil med det nyeste av kursbevis og lignende som jeg har gjennomført. Vil også følge med på alle råd foreleseren, studieveileder og gjesteforelesere gir oss og følge opp disse for å kunne bedre meg og mine sosiale profiler.

Jeg er i det stadiet der jeg går fortsatt under som student og blir sett på en med mindre erfaring på området da faget vi har nå kun har pågått noen måneder, og jeg ønsker å kunne vise mine styrker på andre områder. Målet er å være sulten på læring, med mulighet å formes slik at man blir attraktiv for en eventuell arbeidsgiver. Formålet er å til slutt endre opp med drømmejobben. 

Kilder

Informajonen er hentet fra den første førelsesningen i 3 modul av faget Digital Markedsføring på høyskolen Kristiania. 

https://www.ledernytt.no/personlig-merkevarebygging-viktigere-enn-du-tror.5152072-112372.html

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *